h1

Ironi og slikt ….

31. oktober 2010

IroniLeser i Wipipedia at ironi best kan beskrives på følgende måte:

Ironi er en form for uttrykk hvor en underforstått mening er skjult eller motsier uttrykkets bokstavelige mening. Ironi forutsetter at mottakeren forstår at tingene ikke er hva de sies at de er eller hva de synes å være. Ironi er en form for innforstått manglende forbindelse mellom de faktiske ordene og den underliggende mening.

Det som slår meg er hvordan et begrep som er så ypperlig og enkelt forklart kan være så vanskelig å forstå for endel mottakere. Har absolutt ingen kobling mot intelligens eller andre kvalitativt målbare egenskaper, så jeg velger å kalle dem som ikke forstår ironi for ironisk tilbakestående eller hemmede personer (IT/HP). Observasjoner i den norske befolkningen viser en overrepresentasjon av IT/HP i de vestre deler av landet og den kvinnelige befolkningen er klart overrepresentert særlig i aldergruppen eldre (40+). Storbloggeren Voe har gjort en vitenskaplig undersøkelse om temaet ironi og denne kan dere lese om på bloggen hennes.

Nå har vi fått litt faglig input om ironi, så la oss ta en test og se om du, kjære leser faktisk forstår hva ironi er. Under finner dere en kobling til en video på youtube som i mine øyne er en av verdens 10 beste låter og tilhørende kjempedyktig artist. For de som av en eller annen merkelig grunn er enige med meg i min beskrivelse av den fantastiske musikalske kvaliteten på videoen strøk da i sin første test på om de har forståelse for ironi. Denne låten suger stein og artisten uansett hvor sexy hun er burde holde seg til kulokking i Uddevalla eller reinsdyrsjoik i Jokkmokk. For å gjøre dette enda klarere kan jeg si at hele dette innlegget kan være ironi.

Den satt tenker jeg…..   eller siden du fortsatt leser her «tog du an?»

One comment

  1. Tusen takk. Ble heilt varm om hjertet jeg nå. Visste ikke jeg gjorde sånt inntrykk på folk………….



Legg igjen en kommentar

